Yoga med børn

Yoga (og fx akroyoga) er bare en helt fantastisk måde, at være nærværende sammen med dit barn/barnebarn/nevø/niece på – og mænd kan også praktisere yoga med børn ?

Yoga træner børns (og voksnes) motorik, balance, smidighed og styrke og giver dem selvtillid og gåpåmod, hvilket styrker deres indlæringsevner og klæder dem på til at møde modstand. I gennem bevægelse, dybe åndedrag og nærvær  styrker yoga forbindelsen og tilliden mellem dig og barnet.

Få lidt inspiration her – sharing is caring.

Yogaens mest udfordrende, men meget givende øvelse – shavasana (død mands stilling).

Lig afslappet på ryggen med armene ned langs siden. Åndedrættet er roligt og naturligt, således at nervesystemet beroliges og sindet stilnes.

Føler du dig udfordret?? Ja tak – det tror jeg nok! Placer evt en mantra sten eller lign. i panden (3. øje) for at skærpe dit fokus og “holde tankerne nede”/lade dem falde til ro.

Emma 7,5 år. Øver hovedstand – bare fordi vi kan 🙂 Vi tager den med ro, træner balancen og styrke i arm, mave og ryg. Først når vi er helt stabil er, vil vi strække benene op. Nå ja, så vi træner i den grad også tålmodighed og koncentration.

Omvendte øvelser har masser af (foryngende) fordele, så som øget blodcirkulation til hjerne og organer, hvilket forbedre deres funktion. Den omvendte kraft fra tyngdekraftens på rygsøjlen kan bidrage til at rette hvirvlerne i forhold til hinanden, ved at tage presset fra rygsøjlen, 

Desuden kan vægten fra de indre organer på diafragma, bidrage til dybere åndedrag og dermed øget udskilles af co2 og andre toxiner.

Her øver Emma hovedstand fra klovnen,  hvilket kan give lidt mere støtte for barnet i fundamentet (Trekant mellem hoved og hænder/arme)

 

Mathias (5,5 år) øver styrke, balance og kropsbevidsthed. Han er mega modig og får en kæmpe succesoplevelse.

 

 

 

Emma  lavet hjulet. Det styrker hendes skuldre, arme og ben. Hun strækker hele sin forside, og får en lille kompression på mave og indre organer,  hvilket  øger dermed deres effektivitet og forbedre fordøjelse.  Desuden får rygsøjlen en lille massage.

Øvelsen er super effektiv til at åbne bryst/forside,  for os som sidder eller står og arbejder meget foran kroppen – for an ipad, i bilen, ved komfuret mv.

 

Mathias og moster – altid er bare meget sjovere, når man må klatre på den voksne 🙂

Der kan øves en masse balance øvelser i fællesskab

#nærhed#forbundet#

 

Balance vol. 2.

 

 

 

Vi leger “kongens efterfølger”. Mathias følger moster – og vi får  begge lavet blide løsgørende bevægelser i nakken.

Total win-win

 

 

Mere “følg mig” i Svajende palmetræ (Tiryak Tadasana)

  • Strækker kroppen
  • toner rygsøjle og centralnervesystem, Skaber plads mellem hvivlerne
  • stimulerer lever og nyre medianer
  • forbedre fordøjelse

 

Samarbejde og balance – styrke til hele kroppen, og et mindfuldt sind.

 

 

 

“Arm til ben – forover bøj”

 

 

 

“Hunden” – med en hale af børn i begge ender 🙂

Styrke til børnenes mave, ryg, skuldre og arme.

 

 

Det er mega hyggeligt at lave yoga med en voksen, men også super sjovt sammen dem sine venner.

Styrke, balance, tillid og samarbejde. Seje unger 🙂

 

 

Nye yoga veninder.  Nærvær, støtte og tillid.

Mærker hinandens åndedrag. Emma strækker ryg og forside, og åbner op i skulder og bryst. Skinner hjertet ud i verden. Julie putter sig i barnet og får en kompression til de indre organer, som øger dermed deres funktion.