Omvendte asanas

Omvendte asanas, er på mit Asram i Indien,  egentlig betegnet som stående – dit hovede vender bare modsat af hvad det “normalt” gør 🙂

Netop derfor har de omvendte asana en masse fordele for både krop og sind.

Alle mine bedste billeder er af Shirshasana (Hovedstand).  Måske fordi jeg synes den er så fantastisk, og også lidt fordi jeg føler mig sej at kunne lave den 🙂

I dagligdagen laver jeg dog mest 4 andre øvelser (dem kan du se nederst på siden):

  • ViparitKarni (Omvendt stilling)
  • Sarvangasanan (Skulderstand)
  • Halasana (Ploven)
  • Foroverbøjning

OBS. Frarådes under kraftig menstruation (og ved nakke problemer)

Alle de omvendte øvelser har meget similare effekt:

  • Øger blodcirkulation til hjerne, og dermed forbedre hjerne effekt (ja, tak!)
  • Hjælpe med at bringe “brugt” blod retur til hjerte/lunge
  • Reducerer stress og uro
  • Reverser tyngdekraften på rygsøjlen, og letter dermed trykket på hvirvlerne. Dette kan hjælpe med at “rette” rygsøjlen

Her er det Emma på 7 år som øver sig.

  • (fortsat) Presset på koglekirtlen øger dens effektivitet – og yder derigennem en effekt på alle de hormonproducerende endokrine kirtler, som at styret af den
  • Organernes vægt, ned mod diafragma, leder til dybere åndedrag, og dermed bedre udskiftning af kuldioxid.
  • Og så træner du selvfølgelig også din core, nakke, skuldre og arme.

En smuk morgen i Indien, med min veninde Helle (UK)

 

 

 

ViparitKarni (Omvendt stilling)

  • Fra rygliggende, løfter du benen op i 90 grader.
  • Løft bagdelen op, og støt med hænderne under hofte/lænd
  • Ideelt er overkroppen ca.  45 grader ift. underlaget, således at du bærer på overarme og albuer
  • Benen er tilnærmet 90 grader på gulvet. Du gør bare dit bedste, og det er smukt

 

Sarvangasanan (Skulderstand)

  • Nu er overkroppen ca. 90 grader ift. gulvet
  • Hænderne støtter helt oppe under ribbenen
  • Du bærer på dine skuldre, og armene støtter blot for balancens skyld
  • Skjoldbruskkirtlen i halsens forside masseres og stimuleres
  • Skjoldbruskkirtel er en af de største endokrine kirtler i kroppen. Dens funktion består bl.a. i at holde stofskiftet i balance

Halasana (Ploven) (Billede mangler)

  • Fra skulderstand sænkes ben/fødder ned mod baghovedet
  • Nu får du VIRKELIG masseret skjoldbruskirtlen
  • Støt din lænd, helt indtil fødderne er i gulvet

Foroverbøjning  (Kys dine knæ 🙂 )

  • Her vist med armene over baghovedet, for at stræk over skulderled og bryst
  • Strækker hele bagsiden
  • Afspænder nakke
  • Masserer organer og tarme
  • Masser af frisk blod til hjernen